اجازۀ قلدری در شرق مدیترانه را به کسی نخواهیم داد

تعداد بازدید:۱۲۶۴
اجازۀ قلدری در شرق مدیترانه را به کسی نخواهیم داد

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه شنبه (۲۵ مرداد ۱۳۹۹) به وقتِ تهران از تداوم عملیات کشتی‌های حفاری ترکیه در شرق مدیترانه خبر داد.

وی در این زمینه گفت: «هرگز اجازۀ قلدری در مرزهای فلات قارۀ خود را نخواهیم داد. ترکیه در شرق مدیترانه عقب نشینی نخواهد کرد و کشتی‌های ما تا روز ۲۳ ماه آگوست (۲ شهریور ۱۳۹۹) به عملیات حفاری ادامه می‌دهند.»

در بحبوحۀ تنش‌های ترکیه با یونان و برخی کشورهای اروپایی بر سرِ عملیات‌های حفاری اکتشاف نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه، فرانسه به این منطقه نیروی نظامی اعزام می‌کند. وزارت نیروهای مسلح فرانسه روز پنجشنبه (۲۳ مرداد ۱۳۹۹) اعلام کرد که ناوشکن «لافایت» و دو جنگندۀ رافائل را به شرق دریای مدیترانه اعزام می‌کند.

بر این اساس، در بیانیۀ وزارت دفاع فرانسه، دلیل این اقدام؛ افزایش حضور نظامی در این منطقه اعلام شده است. این اقدام فرانسه پیامی هشدارآمیز به ترکیه و در راستای درخواست چند روز پیش «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه از آنکارا برای توقف عملیات‌های حفاری در شرق مدیترانه لحاظ شده است. تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته (سال ۱۳۹۸) و به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهتِ عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش‌های قدیمی منجر شده است.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: اردوغان ترکیه یونان


نظر شما :